ساکارز و شربت ذرت با فروکتوز زیاد، هر دو با افزایش خطرات سلامت مرتبط هستند

31 اوت 2021- بر اساس مطالعه ی محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، مصرف ساکارز، "فراوانترین نوع قند طبیعی"، ممکن است به اندازه ی مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا، برای سلامتی شما مضر باشد. نتایج این تحقیق در ژورنال Clinical Endocrinology and Metabolismمنتشر شده است.

دکتر Kimber Stanhope، محقق بیولوژی تغذیه در دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه UC Davis، گفت: این مطالعه اولین مطالعه ی مداخله ی تغذیه ای است که نشان می دهد مصرف نوشیدنی های شیرین شده با ساکارز و یا شربت ذرت با فروکتوز بالا، چربی کبد را افزایش و حساسیت به انسولین را کاهش می دهند. مردم غالبا نظر خوبی در مورد آسپارتام ندارند اما دیدگاه شان در مورد ساکارز به دلیل ساختار طبیعی آن چندان منفی نیست، اما این مطالعه نشان می دهد که مصرف کنندگان باید به همان اندازه نگران هر دو قند اصلی اضافه شده در منابع غذایی خود باشند.

در این مطالعه، شرکت کنندگان 18 تا 40 سال که از نظر جنسیت، شاخص توده بدنی، تری گلیسیرید ناشتا، لیپوپروتئین و غلظت انسولین مطابقت داشتند، در 3 گروه برای نوشیدنی های مختلف قرار گرفتند. آنها به مدت 16 روز، سه وعده در روز یا یک نوشیدنی شیرین شده با ساکارز، یا یک نوشیدنی شیرین شده با شربت ذرت حاوی فروکتوز بالا و یا یک نوشیدنی شیرین شده با آسپارتام را نوشیدند.

این مطالعه دوسوکور از این نظر منحصر به فرد بود که 187 نفر به مدت 3.5 روز قبل از مصرف نوشیدنی و در روزهای پایانی مصرف نوشیدنی، در یک واحد بالینی زندگی کردند. بنابراین، میزان رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی آنها قبل از ارزیابی عوامل خطر، پیش و پس از مصرف نوشیدنی ها کنترل شد. این کنترل به محققان کمک کرد تا سرعت تغییراتی که در چربی کبد، حساسیت به انسولین و لیپیدهای در گردش خون، لیپوپروتئین ها و اسید اوریک افراد مورد مطالعه رخ می دهد، حتی آنهایی که بسیار لاغر بوده و یا وزن طبیعی داشتند را هنگام نوشیدن قندهای اضافی، ثبت کنند. تفاوت معنی داری بین اثرات ساکارز و شربت ذرت با فروکتوز بالا وجود نداشت و هر دو نوشیدنی شیرین شده با قند در مقایسه با نوشیدنی های شیرین شده با آسپارتام، عوامل خطر را افزایش دادند.

دکتر Stanhope، گفت: در طول دو هفته، ما تغییرات قابل توجهی در چربی کبدی و حساسیت به انسولین در دو گروه مصرف کننده نوشیدنی های شیرین شده با ساکارز یا فروکتوز بالا مشاهده کردیم. این نگران کننده است زیرا شیوع کبد چرب [بیماری کبد چرب غیرالکلی] و دیابت نوع 2 ، در سطح جهانی همچنان در حال افزایش است.

وی افزود: کاهش حساسیت به انسولین یک عامل خطر مهم برای دیابت نوع 2 است و مشاهده تغییرات بالینی قابل توجه در عرض دو هفته، نشان می دهد که مصرف کنندگان باید به دقت برچسب های مواد غذایی را مطالعه کرده و از منبع قندهای اضافی آنها آگاه شوند. ساکارز ممکن است به نام قند، قند نیشکر یا آب نیشکر تبخیر شده در میان نام های دیگر برچسب گذاری شود، اما همه آنها قند هستند.

تصور غلط مصرف کنندگان

دکتر Stanhope، گفت: این مطالعه مهم است زیرا بسیاری از مصرف کنندگان شربت ذرت با فروکتوز بالا را مضرتر از ساکارز برای سلامتی می دانند. بسیاری از مصرف کنندگان همچنین معتقدند مصرف ساکارز از مصرف آسپارتام ایمن تر است.

مطالعات قبلی بر روی انسان و حیوانات نشان داده است که نوشیدنی های شیرین شده با قند با افزایش چربی در کبد مرتبط هستند. این مطالعه بیشتر ثابت کرد که این نوشیدنی ها می توانند تجمع چربی در کبد را افزایش داده و منجر به سندرم متابولیک شوند.

دکتر Stanhope، گفت: همه اینها از نظر فیزیولوژیکی به هم مرتبط هستند، اگرچه ما از مکانیسم آنها مطمئن نیستیم، اما به احتمال زیاد مکانیسم ایجاد سندرم متابولیک از طریق چربی کبد و مقاومت به انسولین می باشد. افزایش چربی کبد می تواند برای مدت معینی و برای افراد خاصی خوش خیم باشد. اما همچنین می تواند به التهاب در سلولهای کبدی پیشرفت کند که باعث فیبروز شده و بر عملکرد کبد تأثیر منفی می گذارد و می تواند فرد را بیشتر مستعد ابتلا به سرطان کبد نماید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-08-sucrose-high-fructose-corn-syrup.html